Copyright © Travelog Mujahid Rindu...
Design by Dzignine
Monday, January 31, 2011

Travelog 226: Apa Kata Kita 'LIKE'kan Ajer POSTING Kita! Ate...

Kalau nak ikutkan masalah umat dan global, banyak jugalah. Sekarang ini berlaku pula di Mesir, salah satu tanah Anbia'. Kawan-kawan aku pun ramai sangat di sana. Tidak terbilang. Yang sudah lulus pengajiannya alhamdulillah, kini sudah pun selamat bermastautin di Malaysia, manakala yang masih sangkut ataupun baru melanjutkan ke sana, cuma doa sahaja yang kumampu kirinkan buat teman-teman.

Bagi rakan-rakan yang masih tersangkut di sana, di harap dapat berhati-hati serta jagailah keselamtan diri sendiri dan pasanagan andai sudah berkahwin. Kalau sudah ada anak, jagalah mereka, jangan risau, rakan dan keluarga kawan-kawan akan sentiasa mendoakan kalian. Teruskan semangat kalian.

Baiklah, tadi, aku sengaja mencari gadget-gadget yang bagus untuk blog. Dan alhamdulillah, Cik Luna tersangatlah baik hati, telah memberikan satu tunjur ajar yang menarik kepada kita semua, iaitu bagaimana untuk meletakkan butang 'LIKE' mukabuku di halaman artikel kita. Ini supaya rakan-rakan kita dapatlah menyukai artikel kita dengan klik pada butang tersebut.



Jikalau tidak suka, klik jer dua kali. Senang cerita.

Untuk itu, aku pun ingin berkongsilah dengan korang semua. Caranya sangatlah mudah. Daripada arc13, diriwayatkan terus oleh Liyana Lunia, dan kini aku pun berkata seraya memberitahu;


mula-mula korang bukalah dahulu halaman Dashboard korang.Sudah buka? Bagus. Lepas itu, korang pun klik pada EDIT HTML. Kemudian setelah berada di rumah HTML korang, apa lagi?? Ctrl+F, carilah kod berikut:

data:post.body

Sudah jumpa? Bagus... Kini, korang cuma perlu meletakkan kod 'Like' sebaik sahaja selepas daripada kod di atas. Ada faham? Pastekan sahaja, bukan susah pun. Sebelum paste, mestilah copy dahulu, so copy kod 'Like' di bawah ini;

<iframe allowTransparency='true' expr:src='"http://www.facebook.com/plugins/like.php?href=" + data:post.url + "&amp;layout=standard&amp;show-faces=true&amp;width=530&amp;height=60&amp;action=like&amp;colorscheme=light"' frameborder='0' scrolling='no' style='border:none; overflow:hidden; width:530px; height:60px'/>
Ingat.. Copy kod di atas, dan pastekan selepas kod 'data:post.body'.

Dan sekarang, korang sudah pun ada butang 'LIKE' di bawah artikel korang. Makanya, kawan-kawan korang pun bolehlah untuk menyukai dan tidak menyukai artikel korang, senang kan?

Okeylah, akhir kata, terima kaceh kat arc13 dan Liyana Lunia. Selamat beramal!!!

0 orang jawab:

Maghi-Maghi Perama!

Saing Kite Belake