Copyright © Travelog Mujahid Rindu...
Design by Dzignine
Thursday, September 22, 2011

Travelog 252: Tony Bercerita...

Ditanya tentang cara untuk memulihkan kegemilangan bola sepak Malaysia, beliau berkata beliau berpendapat permainan itu lebih baik diadakan di peringkat kelab, bukan secara pasukan negeri, seperti yang dilakukan dalam EPL yang melibatkan pembabitan mendalam oleh masyarakat dan sektor swasta.

"Suatu ketika dulu, sukan kriket di India merupakan acara negara dan ini menyebabkannya tidak begitu menarik, kecuali perlawanan akhir, sama seperti Malaysia. Kemudian mereka adakan IPL (untuk cricket) dan kelab (setelah itu keadaan mula bertambah baik). Memang cukup baik kalau ada kelab di rantau ini seperti Penang United atau KL Tigers FC.

"Saya berpendapat bola sepak secara kelab yang didukung melalui inisiatif swasta merupakan satu-satunya cara untuk maju, bukan di peringkat negeri.

Terdapat terlalu banyak penglibatan kerajaan dan ahli politik dalam sukan dan saya rasa ini adalah antara kelemahan kita. Ia sepatutnya dikendalikan oleh profesional, yang 100 peratus komited terhadap sukan ini," kata beliau.

Ini adalah kenyataan Tan Sri Tony Fernandes apabila ditanya oleh wartawan Astro Arena. See!!!! Bukankah isu ini sudah lama digembangkan oleh Lucius (penganilis indie bola sepak negara), dan beberapa lagi peminat bola sepak negara? Mengapa presiden FAM tidak pandang akan hal ini? Mereka mengagumi Liga J dan  A-League tapi satu hapah kebaikan tak mahu ditiru!!!


Dah lama diusulkan, namun peminat masih sabar menunggu. Ingat, setiap jutawan yang ingin menaja bola kita harus memandang dari sudut bisnes. Adakah mereka memperolehi keuntungan dengan menaja pasukan negeri yang rata-ratanya diuruskan oleh mereka yang 'tua' dan pandai berpolitik sahaja?? 

So diharap tiada isu mengapa tidak menaja pasukan tempatan kita, kerana kita yang tidak mahu mengubah dan membuka peluang kepada jutawan untuk menaja pasukan seterusnya memiliki kelab bola sepak!

2 orang jawab:

Anonymous
at: September 22, 2011 at 8:08 PM said...

gulingkan sultan bola..!!dr dulu x penah bwk kebaikan kt bolasepak kite..hicom FAm pon terdiri dr datok2 dan tan sri yg cume ada kepentingan politik peribadi~

Tuan Punyer Blog
at: September 24, 2011 at 6:21 PM said...

Kalu mudah gulingkan... bisa kubuat hari ni.. tapi... aduhai....

Maghi-Maghi Perama!

Saing Kite Belake