Copyright © Travelog Mujahid Rindu...
Design by Dzignine
Wednesday, November 23, 2011

Travelog 264: Harimau, Garuda, Fakri & Siapa Maling?

Apabila melihat tajuk di atas, semua sudah maklum bahawa ini adalah artikel bola sepak Sukan Sea di Indonesia. Seluruh tempat bergembira pada 21 November 2011, tarikh keramat menyaksikan Harimau Muda berjaya menundukkan Garuda Muda di Gelora Bung Karno. Perlawanan ini juga digelar sebagai perlawanan 'Derby Nusantara' atau 'el-classico Nusantara'. 


Di sebalik info atau maklumat daripada para petugas media di sana, kita turut sama merasai betapa kuatnya tekanan yang dirasai oleh para Harimau Muda kita. Latihan yang jauh, gangguan psikologi di luar atau dalam padang membuatkan skuad kita memerlukan kekuatan yang tinggi untuk memenangi kejohanan ini. 

Ya, kita diundi di dalam kumpulan 'neraka', namun kita berjaya menjadi juara kumpulan. Dengan niat tidak mahu bertemu dengan Vietnam yang dikatakan agak 'power' kita berjaya mengalahkan Garuda Muda. Ya, memang kita tidak bertemu Vietnam di separuh akhir, namun rupa-rupanya kita bertemu dengan Myanmar, pemenang pingat Gangsa. Terkejut bukan? Ramai yang beranggapan Vietnam mampu menundukkan Myanmar dan seterusnya memenangi pingat gangsa, namun sebaliknya yang berlaku. Secara kesimpulannya, kita sudah pun berlaga sama pasukan yang kuat di separuh akhir!

Saat laungan lagu Negaraku didendangkan di GBK, dalam masa yang sama kita akan mendengar laungan Maling! Maling! Maling!. Dan maling ini bermaksud pencuri, ya, kita dituduh oleh mereka adalah PENCURI. Itupun kerana kuatnya fitnah media mereka terhadap kita. 

Yang paling penting di sini, pemain kita serta coach Ong Kim Swee berjaya menjadikan laungan ini sebagai bentuk motivasi. Ramai orang yang berada dalam situasi tertekan dengan kehidupan, masalah yang meruncing boleh mengambil pengajaran dalam pertandingan ini. Bagaimana OKS mengambil pendekatan reverse psikologi semasa berdepan karenah penyokong tuan rumah harus kita analisis dan praktikkan.

Seperi mana kata-kata beliau yang dipercayai digunakan oleh OKS sebelum perlawanan kepada anak-anak buahnya:

"They don't respect you, they don't respect our flag, they don't respect our King and they don't respect your parents. If you allow this to happen, then you are cowards. You must teach them what being Malaysian is all about." - Ong Kim Swe ♥



Tiada siapa pun maling di sini. Dua jagoan ini berentap dengan adil, namun tidak pada penganjuran serta pegawai latarnya. Perlawanan serang menyerang, bertahan mati-matian mengheret ke sepakan penalti di mana Kapten Marvel Baddrol Bakhtiar berjaya menyudahkan sepakan penaltinya yang penuh dramatik.

Tahniah skuad Harimau Muda, menang kalah aku tetap bangga dengan pencapaian serta semangat kalian. Kepada pejuang agama gunalah semangat yang sama dalam memperjuangkan agama kita, kepada sukarelawan da'e yang sentiasa turun ke lapangan bawalah semangat yang tinggi seperti kita teramat cintakan agama, bangsa dan negara. Patriotik pada agama lebih mulia kerana ianya membawa kepada kesejahteraan sesebuah negara!

A: Maling! Maling! Maling! Maling! 
B: Mana? Mana? Telefon polis sekarang!!!!

Apa-apa pun, malam ini kasi gegarlah Stadium Bukit Jalil belaker!!! 

2012 Olympic Qualifiers (Football AFC)
Malaysia vs Syria
23 November 2011
8:45 Malam
Stadium Nasional Bukit Jalil, Kuala Lumpur 
Live di RTM1 dan Astro Arena


Ini pula kata-kata nasihat daripada Jejaka Terkenal Malaya, Mujahid Rindu:

Mungkin ada yang baru tahu tentang bola sepak, mungkin ada yang hairan kenapa ramai Malaysian yang mencarut di laman2 sosial (utube, facebook, twitter) membelasah indonesia.. pokok pangkalnya kita dihina, ditekan, dimusuhi oleh sebilangan rakyat indonesia di sana, atlit dengan keputusan tidak adilnya, pegawai media dengan layanan paling buruk yg pernah diterima, lagu negaraku dihina dengan diiringi jeritan maling! maling! namun janganlah kita menjadi seperti mereka, biar kesyukuran serta terima kasih kita berikan, bukan cacian.... tunjukkan kita ada maruah.. masih ada indonesia yg baik dan mengerti... ok, peace!
"Cerita Harimau Muda ada, Garuda ada, Maling ada, cerita Fakri mana?"
"Fakri? Errr.... lan kali lah, apa -apa pun semoga Fakri bertambah ilmu bola sepaknya ya.."

0 orang jawab:

Maghi-Maghi Perama!

Saing Kite Belake