Copyright © Travelog Mujahid Rindu...
Design by Dzignine
Friday, November 25, 2011

Travelog 265; Obsesi Makan Diri!

Kalau anda layan cerita Tentang Dhia, kelibat si Rose yang begitu OBSESkan si ZIKIR. terlebih dahulu, jom kita kaji makna perkataan OBSES terlebih dahulu.

Obses merupakan satu keadaan di mana seseorang itu terlampau minat, taksub dan terlampau kagum akan seseoranag atau apa-apa perlakuan. Di antara contoh obses adalah dalam perihal CINTA, KERJA dan juga PENGUMPULAN BENDA. Hari ini aku nak bercerita pasal SYOK kat orang-orang tertentu dan di mana batasannya agar tidak terjerumus di dalam kategori OBSES atau TAKSUB.

Aku merasakan perasaan takjub kepada seseorang boleh menjerumuskan diri kita ke dalam dunianya di mana kita sendiri akan terperasan bahawasanya orang lain tidak layak untuk dipuji, didampingi, disayangi kecuali orang yang kita obseskan. Ini adalah satu masalah bukannya sebuah penyelesai masalah. Melalui ini jugalah masalah seperti asobiyah, pemikiran sempit, tidak boleh menerima pendapa orang lain, bertahan tidak bertempat, dalil merapu, sayang melebihi sepatutnya dan kadang-kadang boleh merosakkan akidah.

Dan sememangnya kita harus menolak keadaan ini. Mari kita hayati ayat ini, berpeganglah kepada kebenaran, istiqamahlah dalam perjuangan namun janganlah kita melampaui batasan:


(سورة هود)
فَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْتَ وَمَن تَابَ مَعَكَ وَلاَ تَطْغَوْاْ إِنَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ (١١٢) وَلاَ تَرْكَنُواْ إِلَى الَّذِينَ ظَلَمُواْ فَتَمَسَّكُمُ النَّارُ وَمَا لَكُم مِّن دُونِ اللّهِ مِنْ أَوْلِيَاء ثُمَّ لاَ تُنصَرُونَ (١١٣) وَأَقِمِ الصَّلاَةَ طَرَفَيِ النَّهَارِ وَزُلَفًا مِّنَ اللَّيْلِ إِنَّ الْحَسَنَاتِ يُذْهِبْنَ السَّـيِّئَاتِ ذَلِكَ ذِكْرَى لِلذَّاكِرِينَ (١١٤) وَاصْبِرْ فَإِنَّ اللّهَ لاَ يُضِيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِينَ (١١٥)
(Surah Hud 11:112-115)
 
Terjemahan:
 
(112)       Maka tetaplah kamu pada jalan yang benar, sebagaimana diperintahkan kepadamu, dan (juga) orang yang telah taubat beserta kamu dan janganlah kamu melampaui batas. Sesungguhnya Dia Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan.
 
(113)       Dan janganlah kamu cenderung kepada orang-orang yang zalim yang menyebabkan kamu disentuh api neraka, dan sekali-kali kamu tiada mempunyai seorang penolong pun selain daripada Allah, kemudian kamu tidak akan diberi pertolongan.
 
(114)       Dan dirikanlah solat pada kedua tepi siang (pagi dan petang) dan pada bahagian permulaan daripada malam. Sesungguhnya perbuatan-perbuatan yang baik itu menghapuskan (dosa) perbuatan-perbuatan yang buruk. Itulah peringatan bagi orang-orang yang ingat.
 
(115)       Dan bersabarlah, karena sesungguhnya Allah tidak menyia-nyiakan pahala orang yang berbuat kebaikan.

0 orang jawab:

Maghi-Maghi Perama!

Saing Kite Belake