Copyright © Travelog Mujahid Rindu...
Design by Dzignine
Monday, April 5, 2010

Introduction: The Legend / The Story of the First King’s Four Gods

Title: 태왕사신기 / Tae Wang Sa Shin Gi
Also known as: The Legend / The Story of the First King’s Four Gods
Chinese title : 太王四神記
Genre: Period Drama
Episodes: 24
Broadcast network: MBC
Broadcast period: 2007-Sept-11 to 2007-Dec-05
Air time: Wednesdays & Thursdays 21:55 (9:55 Korean time)
Theme song: ‘A thousand years love song’ by DBSK (Dong Bang Shin Gi)

Synopsis
This drama portrays the life of the 19th king of Goguryeo. Jumong, the founder of Goguryeo, establish Goguryeo with his Four Gods: Cheong-ryong (Blue Dragon), Baek-ho (White Tiger), Joo-jak (Phoenix), Hyeon-mu (symbolized as a turtle). The Japanese may know them as Seiryuu, Byakko, Suzaku, and Genbu. Jumong marries Soseono, who had a big part in the founding of Goguryeo. They have two sons, Onjo and Biryu. When the son of Jumong’s first wife came to Goguryeo in search of his father, and is named Crown Prince, Soseono takes her sons, Onjo and Biryu, South and establishs Baekje. This is how Baekje and Goguryeo were known as “brother countries”.

As time passed, the Four Gods secluded themselves from society and watched as Baekje and Goguryeo’s relationship worsened (worsened more mainly because Goguryeo’s king was killed in a battle between Baekje and Goguryeo).

One day, Ju-ahn, “Hyeon-mu” of the Four Gods, sees two stars sour up into the sky. Since one came from the palace in Baekje, it predicted the birth of “Su”, later known as King Ah-shin. The other star came from Goguryeo, prophesizing the birth of Dam-deok, later known as Gwang Gae Toh Dae Wang.

Realizing that his new master has come to the world, Ju-ahn awaits in the vast Manchuria with a young girl, Sujini, to see which of the two will be his master. Sujini was picked up as an orphan by Ju-ahn and considers Ju-ahn as her father.

Therefore, the story is on the Four Gods looking for their master, Gwang Gae Toh Dae Wang, who was an expert in tactics, the woman he loved (Sujini), who was also loved by the coldhearted King Ah-shin.
Who was Dam-deok (Gwang Gae Toh Dae Wang)?: He was the 19th king of Goguryeo (lasted from 37 B.C. to 668 A.D.). During the time of Dam-deok, Goguryeo was the most powerful nation in East Asia (yes, even the Chinese dynasty couldn’t defeat Goguryeo). At age 11, he was made the Crown Prince and became King when he was 16. In 396, he attacked Baekje (a nation Southwest of Goguryeo) and took over the northern area above the Han River. He defeated the many invasions made by the Yeon Dynasty (China) after 400 A.D. During his reign, the number of castles he took over numbered in the hundreds and villages numbered in the thousands. However, he died at an untimely age of 39.

Cast
Bae Yong Jun as Damdeok / Hwanwoong
Lee Ji Ah as Sujini / Seoh
Moon So Ri as Seo Ki Ha / Kajin
Oh Kwang Rok as Hyeonko
Choi Min Soo as Daejangro
Yoon Tae Young as Yeon Ho Gae
Park Sang Won as Yeon Garyo

Extended Cast
Lee Philip as Cheoro
Park Seong Min as Saryang
Park Sang Myun as Jumuchi
Shin Eun Jung as Dalbi
Kim Mi Kyung as Bason
Jang Hang Sun as Heuk Gae (Jeollo chief)
Kim Hyuk as Heuk Gae’s son
Kim Suk as Heuk Gae’s younger son
Lee Da Hee as Gakudan
Yoo Seung Ho as young Damdeok
Park Eun Bin as young Ki Ha
Oh Seung Yoon as young Hyeonko
Shim Eun Kyung as young Suzini
Kim Ho Young as young Ho Gae
Lee Hyun Woo (younger) as young Cheoro

Production Credits
Producer: Kim Jong Hak
Writer: Song Ji Na, Park Kyung Soo
Director: Yoon Sang Ho

Ulasan dalam bahasa Melayu aku:

Ada pun cerita Seorang Raja dan 4 Pelindung ini memang sangat best. Aku berani kata drama yang bercorakkan dinasti dan kepimpinan ini memang sukar untuk di gambar kan dan menyentuh perasaan penonton terutamanya yang macam aku ni. Kisah bermula ribuan tahun yang lampau, bermulanya dunia ini dengan pentadbiran daripada Kayangan. (Mengarut tentang dewa-dewa dan kayangan ah, jangan sampai korang yang layan terpengaruh pulak, ambil mesej sahaja ok?)

Seorang putera raja kayangan turun ke bumi berserta 4 ekor binatang lagenda pelindung iaitu, Naga Biru, Penyu Ular, Pheonix, dan Harimau Putih. Walaupun berjaya mengabungkan 4 negara namun sebuah negara Api tetap dengan pendirian mereka untuk tidak berada di bawah pemerintahan aman Raja Joo Shin (Putera kayangan). Berlakulah peperangan. Penjaga kepada Pheonix (ketua puak negara Api) yang sepatutnya bertindak sebagai pelindung kepada Raja Joo Shin menjadi musuh kepada 'Tuan" nya sendiri. Oleh kerana cemburu kepada seorang wanita yang merupakan menjadi pelindung kedua kepada Kuasa Pheonix setelah pertarungan pertama Raja Joo Shin dengan ketua negara Api yang berkesudahan dengan Raja Joo Shin berjaya menyerap kuasa pheonix daripada Ketua Negara Api (seorang wanita), dia bertindak ingin merampas anak hasil hubungan Raja Joo Shin dengan pemegang kedua Pheonix. Dan akhirnya dendam dalam hati di bawa ke kehidupan ribuan tahun ke depan.

Mengikut skrol lagenda dan cerita turun temurun oleh golongan cendekiawan serta 'ulamak' kayangan mereka, maka pada hari munculnya bintang joo Shin di langit maka lahirlah seorang Raja yang membawa darah Kayangan (the Choosen One lah kira-kiranya). Namun ynag menjadi masalahnya adalah di malam tersebut bukan Putera Dam Duk (Hero cerita ini) sahaja yang lahir di bawah sinaran Bintang Joo Shin, namun kelahiran yang di anggap benar oleh banyak pihak iaitu kelahiran Putera saudara kandung DiRaja yang bernama Yon Ha Gao (Banyak di peralatkan oleh puak Jahat dan Baik.. kesian).

Dam duk dan Ha Gao dua insan yang berbeza. Raja pada ketika itu tahu siap yang sebenarnya lahir di bawah bintang Joo Shin dan yang apstinya adalah Dam Duk. Dan mereka sepakat untuk melindunginya. Maka sejak daripada kecil kehidupan nya tak ubah bagai seorang kelas kedua di istana. Menjadi putera yang tidak terkenal, namun dalam diam kebijaksaannya terserlah tatkala dia berjaya mencari siapa dalang dalam kematian Raja Pertama iaitu bapa saudaranya dan nyaris-nyaris membunuh bapanya sendiri iaitu Raja kedua menggantikan Raja pertama. Yang menjadi tragisnya lagi perancangan tersebut di buat oleh Ibu saudaranya sendiri yang sentiasa mempertahankan bahawa anaknya (Ha Gao) adalah the future Raja Joo Shin. Perancangan tersebut di muafakatkan pulak dengan puak Hamcwu iaitu satu puak di mana puak yang berhasrat untuk mencari Raja Jooshin bagi mendapatkan 4 ekor binatang lagenda yang menjadi pelindung Raja Joo Shin. 

Permulaan cerita yang menarik dan membuatkan kita sentiasa menunggu apakah yang akan berlaku seterusnya.. aku akan update cerita ini daripada episod pertama lagi.. namun feeling tengok drama ini lain daripada melayannya dalam bentuk tulisan... bagaimana bijak nya Raja sehingga akhirnya beliau layak di gelar sebagai Raj Joo Shin yang merupakan raja pilihan Kayangan untuk mensejahterakan para manusia...

RS; Cerita Kayangan 'n' Dewa Dewi ini mengarut, jgn percaya tapi percayalah pada konsep "a great man always willing to be little'. Thanks kat seseorang yang menghadiahkan ungkapan ini....

0 orang jawab:

Maghi-Maghi Perama!

Saing Kite Belake