Copyright © Travelog Mujahid Rindu...
Design by Dzignine
Wednesday, August 3, 2011

Travelog 247: Bola dan Skil Pengurusan?

Bagi yang tidak meminati bola, sudah tentu tidak pernah tahu dan ingin ambil tahu pasal bola. Dan, apabila seseorang itu yang begitu fanatik kepada bola pula akan dilabelkan sebagai pembuang dan pembazir masa. Ya lah, dengan bangun pagi, seolah-olah mahu lakukan tahajjud, namun yang dilayan juga adaalh bola.

Jikalau begitu kesnya, memang aku setuju sangat kerana ianya seolah-olah meletakkan status bola di atas melebihi syariat. Ingat, bola cuma hiburan serta ilmu dunia, syariat dan agama pula adalah jalan hidup. Begini, aku tidak mahu membahaskan mengenai apakah pentingnya bola atau pun keburukan bola, mungkin ada sedikit kena-mengena namun, aku cuma nak ajak engkorang semua berfikir tentang satu kebaikan ini.
Skil pengurusan. Di alam universiti, pasti mahasiswa/siswi akan menceburi persatuan ataupun kelab-kelab bagi mendapatkan skil pengurusan ini. Thumbs up untuk golongan ini. Manakala di sekolah pula, pelajar-pelajar akan dapat skil ini melalui kelab-kelab ataupun badan beruniform yang mereka join.Dan aku dengan bangganya ingin memberitahu bahawa dengan bola, anda tetap akan belajar skil pengurusan!

Terjerit melolong di stadium! Mengutuk, menyumpah, mengeji andai pasuka kesayangan kalah! Membaling mercun sehinggakan mencederakan kawan sendiri! Ini yang dikatakan pengurusan bola?? Hahah! Oppss, jangan ketawa dulu! Baiklah, kita akan melihat penstrukturan bola di era moden ini terlebih dahulu. Di england, liga mereka mendapat perhatian dunia. Siapa yang tidak dengan huruf E.P.L. Selain EPL, La Liga dan Serie A turut mencuri perhatian umat dunia.

Di EPL, setiap kelab seolah-olah satu badan perniagaan. Pekerja mereka cuma menendang bola, meng'tackle' bola, emnanduk bola dan merebut bola yangs atu di atas padang. Ya, inilah karier yang popular dan glemer! Permainan bola sepak menjadis atu industri dengan pesatnya dari setahun ke setahun. Di sini, apakah yang menyebabkan pembangunan ini berterusan? Ya, ianya melalui satu proses pengurusan yang sangat mantap. Satu syarikat akan membeli saham dan memiliki kelab di sana kerana jenama yang ada, serta potensi untuk memperlihatkan produk mereka ke mata dunia.

Sesungguhnya, EPL mengajar banyak benda yang kita tidak tahu.
Di CENSERVE, kelibat pemuda-pemudi yang bernilai kini tumbuh bagaikan cendawan. Dalam banyak cendawan-cendawan yang tumbuh ini, terdapat satu kumpulan yang bercadang ingin menjadikan satu badan konsultan di mana ianya juga menjadi akar bisnes kecil-kecilan di bawah CENSERVE. Keuntungan dibahagi mengikut kontrak ini telah memberikan aku satu bayangan skuad bola sepak. yang membezakannya adalah bagaimana mereka bekerja, itu sahaja.

Syarikat Arab membeli kelab bola sepak kerana inginkan jenama mereka terkenal selain mengembangkan bisnes mereka. CENSERVE memerlukan sebuah konsultan yang mampu membawa nama CENSERVE dan UIAM ke satu peringkat yang lebih tinggi. Ini adalah kerana bidang ini ternyata mampu membuatkan sayap CENSERVE menjadi lebih kuat, dan 'BRAND' CENSERVE akan dapat dijaja ke serata tempat. ya, merekalah yang akan berjuang di lapangan, 'jutawan' yang memiliki konsultan  ini adalah CENSERVE. Samakan?

Hasilnya, pemain bintang membawa kemenangan serta tarikan kepada ramai penyokong ke stadium, maka income akan bertambah, samalah juga dengan konsultan ini yang pasti membawa kebaikan kepada CENSERVE.

Apa- apa pun, aku ingin menegaskan bahawa aku meminati bola sepak bukan kerana bola itu yang bulat, tetapi falsafah, kebudayaan dan seni bola sepak secara menyeluruh membuatkan aku jatuh cinta. Ini adalah kerana politik yang digunakan di dalam sukan ini ternyata bersiih malahan melahirkan ramai pemuda berbakat serta mempunyai semangat juang yang tinggi!

0 orang jawab:

Maghi-Maghi Perama!

Saing Kite Belake