Copyright © Travelog Mujahid Rindu...
Design by Dzignine
Tuesday, November 8, 2011

Travelog 260: Skuad TRW 2012. Go More Klate Go More!

Walaupun aku orang Ganu Nelang (hahahahha) aku lebih sukakan skuad the Red Warrior a.k.a Kelantan.Habislah aku, sek ganu mesti marah kat aku, namun begitu aku sudah pun menulis sebab mengapa aku jatuh cintakan bola sepak Kelantan. Nak tahu, baca di sini ya.

Aku begitu kagum dengan semangat serta budaya bola sepak di Kelantan berbanding di negeri lain hatta Selangor pun. Kelantan seolah-olah menjadi pemangkin kepada peminat bola sepak tanah air lain untuk sama-sama menyokong pasukan negeri masing-masing setelah penyokong Kelantan sentiasa cuba untuk menghadirkan diri walau di mana Kelantan bermain. Bayangkan stadium perak kemabli bergegar sebermulanya mereka melawan TRW dengan memenuhi stadium mereka, dengan niat 'ingin melihat Kelantan kalah pada malam itu'. Ya, Kelantan kalah dengan 4 - 0, kalau aku tidak silap. 

Kemudian semasa berlangsungnya Piala Malaysia yang menyaksikan kelantan kalah dengan skuad Ganu Nelang (skuad negeri aku), sekali lagi Kelantan mempengaruhi penyokong Sarawak agar memenuhi stadium mereka demi melihat skuad Kelantan dikalahkan oleh Bujang Senang, namun gagal. Walaupun stadium mereka penuh, namun gaya dan taktikal Kelantan ternyata berhak di atas kemeangan itu.

Sedikit demi sedikit pembaharuan dilakukan oleh TSAM atau Tan Sri Annnuar Musa. Kekuarangan sekarang adalah sokongan oleh Kerajaan Negeri. Dari sudut politik memang banyak benda yang berlaku serta permusuhan dalaman di antara beberapa orang YB kerajaan negeri dengan TSAM, namun bagi aku, TSAM tidak perlu untuk meminta bantuan kerajaan. Mungkin situasi sekarang mungkin TSAM sangat memerlukan bantuan, namun respon positif daripada para penyokong Kelantan ternyata di luar dugaan kerana ada yang sanggup untuk membuat tabung derma kilat untuk skuad Kelantan!

Ini mengingatkan aku dengan beberapa sejarah kelab bola sepak tertua dan yang lama di Eropah. Daripada kelab bola sepak biasa atau bertaraf amatur, rakyat bandarnya berganding bahu melabur beberapa duit untuk sama-sama melihat kelab mereka naik sedikit demi sedikit. begitu juga di Jepun. Asalnya kelab-kelab bola sepak mereka datangnya cuma daripada kilang-kilang, lombong serta syarikat biasa sahaja. Kini, siapa yang tidak kelal Urawa Reds, Gamba Osaka, Jubilo Iwata dan sebagainya. bahkan mereka juga berupaya untuk melahirkan pemain-pemain yang sangat hebat dan setanding dengan pemain-pemain tersohor yang lain.

Kita harus memandang masa depan. Usahlah dibuai semangat amatur dan semi pro. Biarlah masa itu berlalu dengan kita membina satu impian untuk masa depan. Kelantan cuba lari daripada budaya Politiking, yang ternyata membelenggu hampir kesemua skuad negeri-negeri yang lain, hatta di dalam FAM pun ada YB dan juga ADUN. Kelantan juga sedang memajak tiang empayar mereka sendiri dengan membuat sesebuah sistem yang baharu di dalam liga kita dan juga dah lama dipraktikkan di dalam luar luar negara. Di Kota Bharu lah juga buat pertama kali dalam sejarah liga M, referee memaki hands-free untuk berkomunikasi dengan pengadil kedua dan ketiga.

Kemeriahan di sana juga gah disiarkan di akhbar Sinar Harian Kelantan, trw.fm, di facebook peminat-peminat mereka seperti Kelantan the Red Warriors (2011) dan Ultras Kelate the Red mania. begitu juga dengan website mereka yang lebih elegent berbanding website skuad negeri yang lain ataupun kelab bola sepak yang lain iaitu di theredwarriors.com. Namun daripada sudut video aku rasa mereka tidak ada lagi. At least youtube channel mungkin, seperti TRW TV Channel. Setakat ini cuma video-video garapan para editor yang kebosanan atau fanatik sahaja yang ada dan boleh di dapati di laman web theredwarriors.com.

Untuk para peminat kelantan atau skuad TRW, inilah dia skuad utama TRW musim 2012. Kita harap agar TRW terus unggul mengetuai carta kemeriahan bola sepak tempatan. 


NAMA TRW 2012 MENGIKUT NO JERSEY.....

1.shahrizan..
2.Azizi mat rose..
3.s subramaniam
4.okine,emmanuel
5.NIK Mohd azim
6.Mohd Farisham
7.Mohd Ramzul
8.Mohd Syakir
9.Norsyarul idlan
10.nurfarhan
11.mat Aziz
12.NURUL AZWAN ROYA
13.INDERAPUTRA
14.Zamri Ramli
15.Daudsu
16.Mohd Badri Radzi
17.Rizal Fahmi
18.dennis ANTWI
19.khairul Fahmi
20.Mohd syazwan GK
21.(midfield import) belum ditentukan
22.Mohamed Ghaddar
23.s.Chanturu
24.zairol Fitri
25.Azlan Ismail
26.IZUAN Rosli
27.Mohd Ariss Zaidi 
28.Mohd IZUAN solahudin

0 orang jawab:

Maghi-Maghi Perama!

Saing Kite Belake