Copyright © Travelog Mujahid Rindu...
Design by Dzignine
Saturday, July 25, 2009

HARI YANG BERLALU...

Yeeessss... hari ini adalah hari Jumaat. Humanitarian Week sudah dekat. Bermacam masalah dan ujian menimpa bagi setiap komiti yg rata2nya banyak menghabiskan waktu cuti mereka dgn menabur bakti kepada mereka yg sangat memerlukan.



Teringat pulak aku tajuk yg aku bentang dan bincangkan dlm usrah COMRADE tempoh hari. "Erti hidup pada memberi" mnjadi satu slogan yg cukup indah bagi setiap sukarelawan muslim. Bagi di indonesia perkatan 'suka' tiada, ianya cuma 'relawan' semata kerana jarang orang menyukai perkara yg dibuat secara percuma ini. Itulah kelemahan umat kini.

Sukarelawan terbaik adalah tidak bukan tidak lain adalh Rasulullah S.A.W. Baginda dgn rela dan suka utk terus berdakwah, mempertahankan yg hak, membantu mereka yg memerlukan tanpa mengira latar belakang, dan Bagimda adalh contoh terbaik insan yg memberi.... Pemberian agung Baginda di dalam penyebaran Islam memberi jutaan kesan yg cukup dalam dunia Islam. Kebangkitan Islam mengusai 2/3 dunia sudah cukup membuktikan bahawa Islam cukup menitik bertkan akan hal Volunteerism sehingga kasih sayang yg ditonjolkan oleh para khalifah ketika itu mengharukan perasaan kuffar sehingga ramai yg dengan relanya memeluk Islam.



"memberi adalah sikap yg mulia". Allah adalah Maha Memberi. pemberian Allah tiada tolok bandingnya. Kurniaan mata, telinga dan sbgnya adalah lmbang kebesaran Allah ta'ala. Allah sudah pun menunjuk dan mengajar manusia betapa mulianya si Pemberi. Bukan kah ada nasihat dari nabi kita dan juga Allah; seandainya kita menyenangkan sahabt kita, nescaya Allah psti akan menyenangkan kita di akhirat kelak....

Ye para sahabat yg Allah cintakan semua (insyaAllah), jadilah insan yg banyak memberi bukan banyak menerima. Allah sangat sukakan orang suka yang menyenangkan orang lain. Jadi ayuhlah kita bersatu padu utk merealisasikan impian seorg mujahid ini kerana mujahid ini sangat rindukan suasana ketika Baginda masih blum wafat.... suasana di kala Islam berda di puncak... jadi teruskan usaha!!!

0 orang jawab:

Maghi-Maghi Perama!

Saing Kite Belake