Copyright © Travelog Mujahid Rindu...
Design by Dzignine
Saturday, November 5, 2011

Travelog 258: Korang Tau tak MLM?



"Ini cerita tentang Multi level Marketing ke bang?"
"Dok eh, ini cerita pasal bende lain lah!"
"Habis, cerita apa bang?"
"Ini adalah cerita..... Maharaja Lawak Mega!"
"Ooooohhh... tak glemer pun?"

(kikikiki) aku ketawa dalam hati, sebab ternyata populariti MLM ini tidak segah Raja Lawak dan seprestij Mahajara Lawak. Mungkin prestij kerana ini juga adalah kejohanan pelawak dari negara serantau iaitu penglibatan pelawak Singapura, dan juga Indonesia.

Pertandingan kali ini banyak melibatkan senior atau lebih di kenali sebagai 'otai' berbanding peserta pelawak moden seperti Zizan, Angah, Jambu atau siapa sahaja yang graduan Raja Lawak. Graduan ke? hahahahaha, baiklah. Apa yang menariknya MLM ini? Adakah kerana faktor pengacara perasan lawak AC Mizal atau kerana faktor jurinya yang langsung tiada kaitan dengan dunia lawak?

Aku sendiri tidak tahu, namun apa yang aku rasa uniknya pertandingan ini adalah kita didedahkan dengan gaya lawak dari seberang dan juga dari Singapura. Moleklah aku beritahu bahawa aku sudah berkenan dengan style lawak daripada seberang iaitu daripada kumpulan Bandung Welcome, yang lebih dikenali sebagai Bawel!


Memang lawak kumpulan ini. Ianya berbeza dengan lawak-lawak daripada kumpulan daripada Malaysia dan juga Singapura. Kalau korang nak juga menonton kumpulan ini, nah satu video permulaan mereka di minggu pertama. Kasi layan dulu.



Kumpulan ini pada  ulanya mungkin kurang difahami konteks lawaknya secara menyeluruh, namun setiap punch linenya banyak terjadi dengan gerakan badan yang lucu, suara watak yang ketiga yang sangat lucu dan comel. Keserasian mereka bertiga juga menjadi penguat kepada jalan cerita yang mereka pilih. Kali ini kita lihat pula lawak mereka yang bersahaja dan mencuit hati sesiapa sahaja yang menontonya. Nah sedas!




Apa pula kata anda? Aku minat kumpulan ni dah, tapi tak tahulah mereka di tahap mana di minggu ketiga ni. atau-atau  mereka sudah tersingkir minggu kedua ini, yelah dengar kata ada penyingkiran lima kumpulan. Amboi sampai 5 kumpulan??! Apa kehalnya! Wala bagaimana pun aku yakin kumpulan ini akan terus ada kerana aku sendiri tidak sabar untuk melihat aksi mereka bertiga ni. Memang lucu!

0 orang jawab:

Maghi-Maghi Perama!

Saing Kite Belake